کاربرد تخیل در تمرینات بازیگری لی استراسبرگ، می نر و ژاک لوکوک- پروژه عملی: بازیگری در نمایش " روح مرده هنگام تماشا "نوشته امیر پاکزاد ( بر اساس رمان مثل آب برای شکلات نوشته لورا اسکوئیول)

پایان نامه
  • وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه تربیت مدرس - دانشکده هنر و معماری
  • نویسنده فرانک کلانتر
  • استاد راهنما مسعود دلخواه
  • سال انتشار 1393
چکیده

صحنه تئاتر این ویژگی را دارد که همه اشیاء و بدن هایی که در آن قرار می گیرد را متحول کند و قدرت خاصی به آنها بدهد که در حالت و موقعیت عادی دارای آن نیستند؛ به عنوان مثال میزی که در یک اجرای تئاتراستفاده می شود، از نظر جنس، رنگ و شکل مانند بسیاری از میزهای دیگر است که در زندگی عادی روی آن غذا می خوریم؛ ولی صرف حضور آن میز روی صحنه آن را ویژه می کند و همچنین می تواند تبدیل به نشانه شود چون، چیزهای غیرحقیقی می توانند نقش چیزهای حقیقی را ایفا کنند؛ مثلا برای نشان دادن همان میز به طور خیالی می توان از یک نقاشی استفاده کرد یا حتی از بازیگری که به صورت چهار دست و پا روی زمین است. بخش عمده ای از کار بازیگر تولید نشانه ها است. باید همه چیزهایی که صحنه برای آنها هیچ نمود مادی مناسبی ندارد، با حرکات و اعمال خود انتقال دهد. او با استفاده از یک سری حرکات خاص و غالب شدن بر موانع خیالی می تواند، بالا رفتن از پله های خیالی را نشان دهد و به بیننده یک تصویر از اشیاء خیالی مورد نظرش ارائه دهد؛ مثلا می تواند، نشان دهد که این پله خیالی برقی است یا معمولی. با در نظر گرفتن دنیای واقعی می توان گفت که جهان درام و جهانی که بازیگران و تماشاگران هنگام نمایش در آن هستند، جای دیگری است و واقعی نیست. در درام اتفاقات و موقعیت هایی که با هم متفاوتند و در دنیای واقعی درکشان ممکن نیست، کنار هم قرار می گیرند و این ویژگی جهان فرضی است. جهان درام و نمایش جهانی فرضی است و مخاطب آن را به عنوان چیزهای غیرواقعی که به صورت واقعی عینیت یافته اند، دریافت می کند که انگار در اینجا و در این زمان در حال روی دادن هستند. نمایش می تواند به گونه ای تخیلی افرادی واقعی را انتخاب کند و بدون از بین بردن هویت، آنها را در جهان غیرواقعی نمایش قرار دهد و تماشاگر هم می پذیرد و فرض می کند که اتفاقات جهان نمایش طبق قوانین دنیای واقعی است و این همان معجزهء تخیل و نمایش است. برای آشنایی بیشتر با تخیل و کاربرد آن در بازیگری ابتدا به تعریف تخیل و بررسی عملکرد ذهن و مغز هنگام تخیل می پردازیم، بعد از آن تخیل را در هنر و از دیدگاه چند فیلسوف و روانشناس مورد بررسی قرار می دهیم و در نهایت به بحث اصلی که مربوط به کاربرد تخیل در بازیگری و تمرینات استراسبرگ، می نر و لوکوک است، می پردازیم.

منابع مشابه

نکاتی پیرامون بازیگری در انیمیشن

چکیده این مقاله به بحث درباره تأثیر آشنایی انیماتور ها با فنون بازیگری در ساخت فیلم های موفق انیمیشن می پردازد. مسلماً شناخت یک انیماتور از هنر بازیگری با شناختی که یک بازیگر تئاتر از این هنر دارد، متفاوت است و باید هم چنین باشد. تلاش نویسنده بر این است تا محدوده و نوع شناخت انیماتورها را از هنر بازیگری به تصویر کشد. تقسیم بازیگری در انیمیشن به دو بخش «بازی باور پذیر » و «بازی جالب و دیدنی »...

متن کامل

ارتباط ماسک و بدن در روش آموزشی ژاک لوکوک - پروژه عملی : نمایش"مده "

بدن به عنوان یکی از اصلی ترین ابزارهای بازیگر در ارائه مفاهیم دریافت شده از نمایش و انتقال آن به تماشاگر، بسیار حائز اهمیت است. تلاش روز افزون هنر نمایش برای دسترسی به زبانی بین المللی، توجه محققان و دانش پژوهان را بیش از پیش به بدن و حرکت بدن معطوف کرده است. این مهم، مرا بر آن داشت، که پیش از هر چیز به این بیندیشم که آیا شناخت بدن، ذاتی است یا آموختنی؟ از دلایل جذابیت ژاک لوکوک برای من، تسلط ا...

مقایسه ساختار بازگشت زمانی در رمان «دودنیا» نوشته گلی ترقی و رمان «ذاکرة الجسد» نوشته احلام مستغانمی

چکیدهمقاله حاضر هدف خود را بر آن گذاشته ‌است تا با تکیه بر دیدگاه ژرار ژنت، نظریه پرداز فرانسوی، در تقسیم بندی زمان روایت، ساختار حرکت زمانی رمان‌ «دو دنیا» نوشته گلی ترقی و رمان «ذاکرة الجسد» نوشته احلام مستغانمی را بر پایه محاسبات آماری و به روش وصفی – تحلیلی، بررسی و سپس داده‌های حاصل را در کنار یکدیگر مقایسه کرده‌است. تقسیم بندی عرضه شده از سوی ژنت، بدون در نظر داشتن عواطف، حاصل رفت و برگشت...

متن کامل

زبان و جنسیت در رمان "ذاکرة الجسد" نوشته احلام مستغانمی

رمان عربی با تحولات نوظهور در جهان عرب، در کنار پیشرفت‌های جهانی در حوزه ادبیات مدرن، هویتی خودبسنده‌تر و کارکردی‌تر نسبت به گذشته یافته است و تلاش نویسندگان بزرگ در اقصی نقاط جهان عرب توانسته ‌است در کنار جریان‌سازی در حوزه اندیشه و زبان، تأثیرات مستقیمی بر جریانات سیاسی و اجتماعی این کشورها نیز داشته باشد. کشورهای شمال آفریقا، به ویژه الجزایر، به دلیل استعمار طولانی مدت فرانسه (130 سال)، فاصل...

متن کامل

زندگی و آثار یک بازیگر مرد؛ مهدی هاشمی ( با رویکرد به تحلیل متدهای مرسوم درتجربیات بازیگری)- پروژه عملی: بازیگری در نمایش " گفتگو با باد"

در این پژوهش با نگاهی تاریخی و تحلیلی به کارنام? بازیگری مهدی هاشمی، نقش و تأثیر نظریات و مکاتب مختلف بازیگری بر چگونگی ایفای نقش توسط وی را بررسی کرده ایم. در این مسیر به معرفی اجمالی مکاتب اصلی بازیگری پرداخته ایم. تحولات در آموزش بازیگری که از نظریات استانیسلاوسکی آغاز شد را بیان کرده و با یادآوری دیدگاه برتولت برشت به آموزش بازیگری، پیگیری سنت استانیسلاوسکی در امریکا توسط اساتید و بازیگران،...

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه تربیت مدرس - دانشکده هنر و معماری

کلمات کلیدی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023